top of page
החיים סילאן

איך להעסיק את הילדים בחנוכה


לכבוד חנוכה, רעיונות ליצירה בחומרים פשוטים - מקישוט סופגניות ועד ליצירה של יומן מיוחד

אפתח בוידוי: מעולם לא היתי בפסטיגל, בפסטיבל או בהפקות דומות של חג החנוכה. אולי העובדה שאני אמא לבנים אפשרה לי לצלוח 25 שנות אמהות בלי שנדרשתי לכך. אני יודעת שהמופעים וההצגות בחנוכה מאוד מהנים ומושקעים. הבעיה העקרית שלי היא שמאוד קשה לי עם הצפיפות במקומות האלה, ולכן אני נמנעת בחגים בפרט, מהרבה מקומות שאני יודעת שיהיו צפופים.

למרות הצפיפות שיש בכל מקום, חג החנוכה הוא החג האהוב עלי מכל חגי ישראל. חג שבו הדלקת נרות היא הזדמנות שהרבה מנצלים אותה למפגשים חברתיים ומשפחתיים, באוירה קלילה ובלי לבלות שעות בבישולים במטבח. כיאה לחג שקיבל את השם הלא רישמי "חג הילדים"

החלטתי להקדיש את הפוסט לחנוכה לפעילויות מהנות שאפשר לעשות עם הילדים. חיפשתי רעיונות פשוטים עם חומרים פשוטים וזולים שניתן לעשות בבית. רוב הרעיונות קשורים ליצירה, אבל גם למי שמחפש פעילות מחוץ לבית כדאי להמשיך לקרוא.

טיול לדרום שמשלב טבע ואמנות.

אם החלטתם להדרים עד ערד תוכלו לשלב ביקור בים המלח ובאיזור קלי"ה. ליד חוף קלי"ה יש מבנים נטושים מלאים בציורי קיר שהם חלק מפרויקט Gallery minus 430 אליו התגייסו אומנים רבים ומטרתו העלאת המודעות למצבו הקשה של ים המלח הנמצא בשלבי התייבשות.

בילוי במוזיאונים

בכל רחבי הארץ יש עשרות אפשרויות לבילוי במוזיאונים (לאו דוקא מוזיאוני אמנות) שבהם יש פעילויות חנוכה לילדים. פה יש דוגמא לתערוכות שמוצגות כרגע בארבעה מוזיאונים של אמנות.

רעיונות ליצירה

הרעיונות בהמשך מתאימים למגוון גילאים וגם לפעילות משותפת של הורים וילדים .

1. סופגניות של סבתא פרומקה

אולי זה כבר לא באופנה להכין לבד בבית סופגניות ואולי קצת קשה להתחרות בסופגניות של רולדין, מיקי שמו ושות' אבל (גם) חג החנוכה מעלה בי זכרונות מילדותי בקיבוץ, כשעוד עשו סופגניות לבד בבית.

הרבה נשים בקיבוץ לא ידעו לבשל כי היה חדר אוכל ולא היה צורך לבשל בבית. אבל, היה מנהג שבשבת אחר הצהריים כל משפחה הולכת לחדר"(כך קראו לבתים בקיבוץ) של סבא וסבתא לארוחה. אני לא זוכרת מה סבתא שלי נהגה לבשל אלא יותר מה היא אפתה. סבתא היתה אלופת העוגות (המפורסמת מכולן היא עוגת גבינה מיתולוגית שאף אחד לא הצליח לעשות כמותה מאז ועד היום), בימים שעדיין אפו אותן בסיר פלא.

במהלך השנים הוצאנו במשפחה ספר שבו מרוכזים המתכונים שצברה לאורך השנים. רוב המתכונים בפרומתכון (ככה קראנו לספר) הם של עוגות. זכרתי שסבתא נהגה להכין סופגניות בחנוכה. לצורך הפוסט חיפשתי בספר המשפחתי מתכון לסופגניות של סבתא. מצאתי שניים. אני מעלה פה את שניהם.

סופגניות לֶבֶן

מצרכים:

3.5 כוסות קמח

1 שקית אבקת אפייה

2 גביעי לֶבֶן

2 ביצים

2 כפות סוכר

1 שקית סוכר וניל

קורט מלח

אופן ההכנה:

מערבבים יחד את החומרים, מחממים שמן וכשהוא רותח לוקחים כף (או כפית) מהעיסה ויוצקים לשמן. אני ממליצה למי שיש כף גלידה לנסות להשתמש בה ככה יווצרו סופגניות בגודל אחיד. הסופגניות תופחות בטיגון. מוציאים למסננת או לנייר סופג ומפזרים אבקת סוכר.

סופגניות שמרים

מצרכים:

1/2 ליטר חלב חם

4 ביצים

1/2 כוס סוכר

3/4 חבילת חמאה (במקור היה כתוב מרגרינה)

60 גר' שמרים

1 ק"ג קמח

1 כף מלח

3 כפות קוניאק

אופן ההכנה:

את כל החומרים, חוץ מהקמח מערבבים יחד.

מוסיפים את הקמח ולשים היטב. מכסים ומכניסים למקרר לפחות ל-4 שעות.

מרדדים עלה בעובי של 1 ס"מ, קורצים עיגולים, ממתינים שיתפחו מעט, ומטגנים בשמן עמוק. מטגנים צד אחד עם מכסה וצד שני עם סיר פתוח.

2. קישוט סופגניות

סבתא היתה מפזרת עליהן רק אבקת סוכר אבל ברוח הימים האלה ואחרי שראיתי איזה מגוון גדול של קישוטים לעוגות יש היום בחנויות, אפשר לתת לילדים לקשט את הסופגניות. במקום להכין לבד קרמים למילוי ולציפוי, אני רוצה להציע קיצור דרך מקורי למילוי של הסופגניות. בחנויות יש מגוון גדול של ממרחים טבעיים. תמלאו סופגניות בממרחים האלה, תמרחו גם על הסופגניה ותפזרו למעלה את הסוכריות. תקבלו סופגניות שאין לאף אחד אחר ושלא תמצאו באף חנות. בפעם הבאה שתתנדבו להביא סופגניות להדלקת נרות מקווה שתזכרו את הרעיון הזה.

*כמובן שניתן לקנות סופגניות מוכנות ורק לקשט אותן לבד.


סוכריות לקישוט סופגניות, תבליני נעמה, מודיעין
סוכריות לקישוט סופגניות, תבליני נעמה, מודיעין

ממרחים טבעיים למילוי סופגניות, תבליני נעמה, מודיעין
ממרחים טבעיים למילוי סופגניות, תבליני נעמה, מודיעין

3. יצירת יומן ויזואלי שבתוכו תוכלו לתעד את שבוע החנוכה

לפני ראש השנה הצעתי לכם להכין לוח חזון לשנה החדשה ברוח ה- art journal.

art journal הוא יומן ויזואלי שמשלב כתיבה ויצירה בתוך מחברות במגוון של חומרי יצירה ובטכניקות אמנות שונות. שבוע חנוכה הוא שבוע עמוס בפעילויות ובמפגשים חברתיים ומשפחתיים ולפעמים כשיש עומס לא מספיקים לעכל את כל החוויות ולזכור אותן. עבודה ביומן מאפשרת לנו הנאה וכיף ואפשרות לעבד את החוויות שאנו עוברים במהלך השבוע.

היומן שאלמד לעשות הפעם שונה מזה של לוח החזון אבל כמובן שניתן לעשות (או לקנות) כל יומן שרוצים. רצוי מאוד שהדפים בו יהיו עבים יחסית (נייר בריסטול זה מצויין).

היומן יהיה עשוי ממעטפה משרדית חומה. הכוונה היא ליצור בו בחומרים הפשוטים ביותר שאותם ניתן לקנות בחנויות מסוג הכל בשקל וחצי, מקס סטוק, הכל בדולר וכד'. בהמשך הפוסט ישנם סרטונים בהם ישנן הדרכות להכנה של וושי טייפ וחותמות שתוכלו להכין לבד בבית. ביו טיוב תוכלו למצוא סרטונים כמעט בכל נושא ולכל טכניקה. אם יש חומר שאין לכם בבית תבדקו ברשת אולי אתם יכולים להכין אותו לבד מחומרים קיימים.

ביומן יש כיס לתוכו ניתן להכניס כרטיסים מהופעות, פרוספקטים יפים ממקומות שונים, מפיות נייר וכד'. כל חומר כמעט יוכל לשמש אתכם לעבודה ביומן. זכרו העיקר זה תהליך היצירה וההנאה ממנו. פחות חשוב שהתוצר יהיה "יפה". זה כל היופי ביומן והסיבה העקרית שבגללה התאהבתי בו ממבט ראשון. לא חייבים לשתף אף אחד או להראות מה שעשיתם בתוכו.

יומן ויזואלי ממעטפה משרדית גדולה

אני בחרתי מעטפה חומה בגודל של 34X24 וזה גודל נוח כי כאשר נקפל אותו ל-2 לצורך יצירת הכריכה נוכל להשתמש בדפי A4 בלי שנצטרך לחתוך אותם כדי להתאים אותם לכריכה. לוקחים בין 4 ל 5 דפים בגודל A4 (תלוי בעובי הנייר. אם הוא עבה תשתמשו ב-4 דפים אחרת יכול להיות לכם קשה לתפור).

כדאי לעבוד על הכריכה לפני התפירה.


 הכנת מחברת ממעטפה חומה
הכנת מחברת ממעטפה חומה

מכניסים את הדפים
הכנת מחברת ממעטפה חומה


מסמנים חורים
הכנת מחברת ממעטפה חומה

מסמנים חורים


תופרים בתך מכליב
הכנת מחברת ממעטפה חומה

כדאי להתחיל לתפור מהאמצע.


הכנת מחברת ממעטפה חומה

יומן גמור


כיס שנוצר ביומן
הכנת מחברת ממעטפה חומה

בכיס ניתן להכניס כרטיסים מהופעות, מפיות ועוד

אחרי שקישטתם את הכריכה ותפרתם את הדפים, תוכלו להתחיל לעבוד בתוך היומן במגוון חומרים. מפיות, חותמות, בדים, מדבקות, צבעי אקריל, צבעי גואש, טושים ועוד. אין צורך להשתמש בחומרים יקרים, או ללכת לקנות במיוחד. כל הכיף זה ליצור עם מה שיש בבית. יצירתיות זה שם המשחק. בהמשך יש סרטוני DIY (עשה זאת בעצמך) שבהם תוכלו להיעזר לצורך היצירה ביומן.


חומרים פשוטים לעבודה ביומן
חומרי יצירה פשוטים לעבודה ביומן

רעיונות ליצירת מדבקות אישיות. באותו אופן תוכלו ליצור לבד גם וושי טייפ (נייר דבק צבעוני) אם תבחרו להדפיס על מדבקות גדולות.

עוד רעיונות ליצירת וושי טייפ תוכלו לראות בסרטונים הבאים.





רעיונות ליצירת חותמות פשוטות ניתן לראות בסרטון הזה. בחרתי בכוונה ברעיון שלא מצריך שימוש בסכין חיתוך. יש עשרות הדרכות ברשת שמדגימות כיצד לעשות חותמות ממגוון חומרים זמינים כולל מחקים, אולם ברובן יש צורך בסכין חיתוך.


בסרטון למטה יש הדרכה מקסימה איך לעשות כרית חותמות עם דבק.


פה יש קישור לבלוג מקסים שנקרא "שיעמום הוא בחירה" של גלית קידר שבו יש המון רעיונות לפעילויות לא רק לחנוכה אלא לכל עת, עם דגש על פעילויות למתבגרים.

מאחלת לכולם חג חנוכה שמח ובילוי נעים בבית או בחוץ.

אשמח לשמוע איך ביליתם ואיזה פעילות מהפוסט בחרתם לעשות.


למי שרוצה לטייל בחנוכה בצפון הארץ יש כאן מספר טיולים שמשלבים עם ביקור המוזיאון הפתוח בקריית ים




0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

יקבים

bottom of page