top of page
החיים סילאן

יקבים

המלצות לטיול בשני יקבים שונים במרכז הארץ שני הביקורים שערכנו לאחרונה בשני יקבים במרכז הארץ היו שונים מאוד אחד מהשני. האחד נעשה ללא תכנון, בשבת קיצית וחמה, השני היה סיור פרטי שתוכנן ונקבע מראש. היקב הראשון - יקב מוני הוקם לפני למעלה מ-20 שנה במורדות הרי יהודה, על אדמת מצפה עמק שורק. אנחנו ביקרנו במרכז המבקרים שנמצא בגבעת שמש בשטח המועצה האזורית מטה יהודה ליד בית שמש, וקיבוץ צרעה. את יקב מוני פקדנו בשבת חמה כשחיפשנו להתאוורר מעט מהבית והמזגן, במקום קרוב ולא עמוס.

היקב השני יקב ברקן נולד בסוף המאה ה-19 והוא היקב הגדול ביותר בישראל. הגענו לשם כדי לעשות סיור פרטי לכבוד יום הולדתי שכלל גם טעימות יין וגבינות.



שבת ביקב מוני

שבת לפני הצהריים - רצינו להיפגש עם חברים באמצע הדרך בין רמת גן לבית זית. חיפבשנו מקום קרוב ולא עמוס. משום מה הינו אופטימיים שנמצא את מבוקשנו דווקא ביקב מוני, אע"פ שהזהירו אותנו מראש שבדרך כלל "מפוצץ" שם בשבתות. אנחנו האמנו שרוב האנשים יעדיפו את חוף הים מאשר יין וגבינות. על זה נאמר: "שיהיה לכם בהצלחה".

על פי המכוניות במגרש החניה לא ניתן היה להסיק מה מצב הצפיפות.

טיפסנו לכיוון רחבת הכניסה. הפתעה: אין הרבה אנשים. יש סככה ענקית עם שולחנות וכסאות הפונה לנוף מקסים של שדות וכרמים ויש הרבה שולחנות פנויים.

ביקב מוני יש חנות יפה בה ניתן לקנות יין, גבינות ועוד דברים טובים ואז לשבת במרפסת היפה הצופה לנוף. אנחנו הבאנו פיקניק אבל אסור להכניס אוכל מהבית למתחם לכן קנינו יין (ניתן אפילו להשאיר פיקדון בחנות ולקחת כוסות יין של המקום), ועלינו לחצר כנסיית דיר ראפאת שבה יש כסאות ושולחנות והכי חשוב אין אנשים רק מעט נזירות שבדיוק "פתחו" שולחן.

נכנסנו לכנסיה וראינו את דלתות העץ המפורסמות (מסתבר) עליהן חרוטות המילים של המלאך גבריאל Ava Maria ב-280 שפות שונות.

ישבנו, אכלנו, קיטרנו וצחקנו לפחות שלוש שעות בלי שום הפרעה.

ביציאה ראינו שיש בכנסיה גם חנות לעבודות יד.

מסקנה - לא פשוט למצוא מקום שקט ללא אנשים בישראל 2022, לפעמים האופטימיות משתלמת ותמיד צריך שיהיה גם מזל.



יקב ברקן - סיור vip פרטי

ביום ההולדת שלי הייתה אמורה להתקיים בירושלים בר מצווה לבן של חברה. החלטנו שזאת הזדמנות לנפוש בירושלים.

בן זוגי ראה מודעה על סיור זוגי פרטי ביקב ברקן והחליט שבדרך לירושלים עוצרים ב"ברקן". את הסיורים ניתן להזמין ישירות באתר של היקב. אנחנו הזמנו דרך חברה מתווכת ולכן שילמנו מראש וצלצלנו לקבוע מועד בטלפון. סיורים פרטיים נערכים רק בימים א' - ה'.

האמת, שלא ממש התחשק לי על סיור ביקב. זיכרון מסיור שעשינו פעם באיזה יקב בצפון השאיר לי טעם מר משום מה...לא זוכרת אפילו מתי זה היה ואיפה רק זוכרת שהסתובבנו בין הגפנים, היה חם ומשעמם.

אני שמחה לבשר שנעשה תיקון. היה סיור מרתק, מלמד ואני ממליצה.

ראשית, מרכז המבקרים עצמו גדול, מושקע, מעוצב מקסים.


יקב ברקן, כניסה למרכז המבקרים וליקב

אחרי שפוגשים את המדריך נכנסים לסרט של כמה דקות שלאחריו מתחיל הסיור. אהבתי את התכנון של המקום שמשלב את מרכז המבקרים עם היקב עצמו. מרכז המבקרים נמצא באמצע הוא מוקף בחלונות זכוכית שקופים שמעברם השני ניתן לראות את חביות היין. היקב "עוטף" את מרכז המבקרים ב 360 מעלות. כך ניתן להשקיף על כל היקב, ולשמוע את הסברי המדריך.


יקב ברקן, חביות יין

אחרי ההסברים בתוך היקב / מרכז המבקרים, יוצאים החוצה לראות את חביות ההתססה הגדולות העשויות מנירוסטה, בניגוד לחביות היין שעשויות עץ אלון צרפתי.


יקב ברקן, חביות התססה מנירוסטה

קיבלנו הסבר על תהליך ההתססה, על האופן בו נוצרים סוגי היין השונים (יבש, חצי יבש) וכיצד שולטים על כמות האלכוהול ביין. מסתבר, שככל שתהליך התסיסה ארוך יותר כך יהפוך הסוכר שבענבים לאלכוהול. לדוגמא, התירוש לא עובר בכלל התססה לכן יש בו רק סוכר. הוסבר לנו מתי צריך לבצור את הענבים (בארץ בוצרים ענבים ליין בין אוגוסט לאוקטובר) כך שתכולת הסוכר בהם תתאים לסוג היין אותו רוצים ליצור. כיצד משפיע גודל החבית על הטעם של היין, ואפילו שמענו קצת על הגורמים הכלכליים המשפיעים על יצור היין. למשל, לא מיישנים יין בחביות יותר משנתיים וחצי.

מאיזור ההתססה עברנו לאולם שבו אורזים את היין. באולם הגדול יש סרט נע המתחיל בעיקור של הבקבוקים, מילוי שלהם, הדבקת תוויות, אריזה בקרטונים ובמשטחים והעברה למחסן. כל זה נעשה כמעט ללא מגע יד אדם. יש כמה עובדים שתפקידם בעיקר להשגיח שהתהליך עובד ללא תקלות.




יקב ברקן, החביות הישנות בהן מאוחסן הברנדי

למי שהגיע עד כאן וקרא את כל ה"חפירה" כדאי לזכור שמדובר בסיור פרטי. המדריך מתאים את עצמו למבקרים.

אנחנו מאוד התעניינו ושאלנו הרבה שאלות ולכן רמת ההסברים הייתה בהתאם.


את הסיור סיימנו במרכז המכירות היפהפה עם טעימות של יין וגבינות.


יקב ברקן


לא שידלו אותנו לקנות כלום שזה משהו שראוי לציון. מאוד נהנינו מהסיור. אני מתכננת לקנות אותו כמתנה למישהו.


יקב ברקן, מרכז המבקרים


הגענו לירושלים למלון המקסים שהזמנו, שמחים ומאושרים. קצת בריכה ומנוחה בחדר כדי שיהיה כוח לחגוג בבר מצווה.


מלון אמריקן קולוני בירושלים

מה חבל שדקה לפני שהינו אמורים להיכנס לאירוע שממנו בעצם הכול התחיל...התגלה אחד מאיתנו כחולה קורונה.

שוב הסתבר שכל הקלישאות נכונות: "זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", "אין רע בלי טוב", שום דבר לא מושלם ו"העיקר הבריאות"!

מוזמנים להוסיף בתגובות קלישאות נוספות משלכם.

11 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page