top of page
החיים סילאן

kintsugi אמנות השברים היפנית


אמנות השברים היפנית Kintsugi מהווה השראה לתערוכת צילומים שנפתחת בימים אלה בניו יורק

חודש אוקטובר נקבע כחודש המודעות לסרטן השד. הילה, אחת מהקוראות הנאמנות של הבלוג שלחה לי קישור לתערוכת צילומים חדשה שנפתחת בניו יורק ב-17.10.18. יוצגו בה צילומים של 16 נשים שהחלימו מסרטן השד וכחלק מהטיפולים עברו ניתוחי שיחזור שד. התערוכה היא תוצאה של שיתוף פעולה בין מנתח פלסטי ישראלי יונתן בנק שחי ועובד בניו יורק לבין צלם ישראלי ארז סבג והמפיק דייויד וורן. הרעיון העומד בבסיס הצילומים מושפע מאמנות השברים היפנית Kintsugi.


עדכון 2019 - התערוכה RECONSTRUCTED תוצג למשך יומיים במלון הילטון תל אביב במסגרת כנס פלסטיקאים

Kintsugi

המילה Kintsugi מורכבת מ-KIN שמשמעו זהב ומ-TSUGI שפירושו בנייה. זוהי אמנות יפנית שבה מתקנים כלים שבורים באמצעות תערובת של לכה ואבקת זהב או מתכת יקרה אחרת. הקינטסוגי נולדה במאה ה-15 אחרי שגנרל יפני שלח לתיקון בסין את ספל התה יקר הערך שלו שנשבר. הספל חזר עם תיקון מכוער בסיכות מתכת. דבר שהוביל אותו לחפש שיטה אסתטית יותר לתיקון שברים וכך נולדה האמנות.

קינטסוגי איננה הדבקה אסתטית בלבד. מדובר בפילוסופייה שלמה השואבת את שורשיה מפילוסופיית הוואבי-סאבי היפנית, המוצאת יופי בחוסר השלמות, בדברים פשוטים ואפילו בדברים שנחשבים למכוערים. אמנות הקינטסוגי מהווה את הניגוד המוחלט לתרבות השפע החד-פעמית ונותנת כבוד להיסטוריה של האובייקט, כשהיא מדגישה את השברים והופכת אותם לאמנות במקום לפגם. רעיון יפני נוסף שמגולם בקינטסוגי הוא מושין (無心 mushin) - מעין מצב מנטלי של זן, "דיעה ללא דיעה", שחרור מרגשות שליליים והיקשרויות מיותרות המכבידים על הראש והלב, מה שמאפשר לקבל את השינוי כחלק מהחיים ולהתקיים בתוך הרגע. במקום לוותר על החפץ השבור ולהשליך אותו ישנה ההבנה שחפץ יכול לשמש אותנו גם בעת קלקול או שבירה. אמנם היינו קשורים לחפץ המקורי, אבל כאשר השתחררנו מההיקשרות הזו, יכלנו לראות את הפוטנציאל שלו להשתנות ולהפוך למשהו חדש ויפה. השבר הוא חלק טבעי מהחיים והוא אינו מייצג את סוף חייו של החפץ, אלא דווקא רגע ייחודי בהיסטוריה שלו. אמנות ה- kintsugi מאפשרת לנו להסתכל על חיינו, על המשברים ועל הטראומות שחווינו. אין הכוונה לייפות את העבר. נכון שאפשר להדחיק טראומה, אבל לא ניתן למחוק אותה. המפתח לתיקון באבקת זהב הוא ההכרה בשבר. אם לא נתעלם ממנו, נשלים איתו ואפילו נלמד לאהוב אותו אנחנו על השביל לריפוי.

דוגמאות לעבודות kintsugi

עבודה של האמן האמריקאי TJ Volonis "לב מתוקן". היצירה נוצרה ב-2015 עבור התערוכה שלו, Pagan Poetry, בה עבודות קרמיקה שונות תוקנו באמצעות הטכניקה המוזהבת. הלב, המאוחה בעורקי זהב דקיקים, נראה שלם ויפה לאחר שהשבר קיבל טיפול. הטראומה אמנם טופלה והחלימה אך סימניה נותרו.




kintsugi

התערוכה שנפתחת בניו יורק נקראת RECONSTRUCTED (לבנות מחדש, לשקם) והיא מתכתבת כאמור, עם הטכניקה היפנית kintsugi. הצלקות שנשארו בגופן של הנשים לאחר הניתוחים מודגשות בזהב ואינן מוסתרות מהעין. הצלקות הגם שקיבלו טיפול אוהב באמצעות הזהב מעידות על טראומה, שאמנם טופלה והחלימה אך סימניה נותרו לתמיד.

כתובת התערוכה: TF Chen Gallery, 335 West 35th Street, New York, NY

את אמנות ה- kintsugi ניתן לעשות גם בבית. ישנן ערכות לרכישה אונליין. למשל של החברה ההולנדית Humade

מוזמנים לקרוא עוד כמה דברים מעניינים על התרבות היפנית ועל שני הטיולים שלי ליפן

על יאיאוי קוסמה האמנית היפנית האהובה עלי תוכלו לקרוא בשני פוסטים שהתפרסמו בבלוג

על יפן תוכלו לקרוא בסדרת פוסטים שפרסמתי בבלוג

עוד על הקינטסוגי תוכלו לקרוא גם בפוסט אין דבר שלם מלב שבור בתוך הבלוג המקסים היפנית הקטנה של אורית מצא שגב


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page