top of page
החיים סילאן

דבש ואמנות חלק ב'


למה האמן הסיני Ren Ri הרגיז אותי ובכל זאת הקדשתי לו פוסט


מי שעוקב אחרי כבר יודע שנולדתי בקיבוץ יד מרדכי זה שמזוהה יותר מכל עם דבש. תמיד הינו מוקפים בדבורים מזמזות ומדי פעם היו מתגלים נחילי דבורים במקומות שונים ומשונים. היו גם עקיצות פה ושם אבל בסך הכל הדבש עלה על העוקץ והמכוורת היתה מקור גאווה וכמובן ענף פרנסה חשוב.

שימוש של אמנים ביצורים חיים לצורך אמנות, גרמו לי לחוסר נוחות. את מה שחשבתי על כך תוכלו לקרוא בפוסט הראשון שעסק באמנים היוצרים אמצעות דבורים.

פוסט השני העוסק ביצירת אמנות באמצעות דבורים מתמקד באמן אחד, זה שהכעיס אותי יותר מכולם. אני מקדישה לעבודתו את הפוסט הנוכחי.

Ren Ri

אמן סיני מצוין לדעתי, יוצר בביג'ין מפות עולם משעוות דבורים. Ren Ri מספר בסרט על שתי סדרות של עבודה עם דבורים. הפוסט הזה עוסק רק בסדרה הראשונה שיצר.

אותי סקרן מאוד כיצד הוא יוצר את המפות אולם בסרטון* לא ניתנת לכך תשובה ברורה לגמרי. Ren Ri החל ביצירה עם דבורים בשנת 2007. לסדרת היצירות הראשונה שלו קרא YuanSu 1. זוהי סדרה של מספר יצירות שיחדיו מרכיבות את מפת העולם. ראשית יצר האמן תבליט של מפת העולם תוך שימת דגש לגבהים השונים של היבשות ולטופוגרפיה המדוייקת שלהן. הוא הניח את התבליט בתוך כוורת מלאכותית שבנה והחל לשלוט במלכה האם, שהיא עמוד התווך של מערך הדבורים בכוורת. הוא הפעיל אותה כך שתזוז לכיוונים שונים בזוויות שונות, כדי שהדבורים יבנו את הדונג בצורה הרצויה לו. האמן אילץ את הדבורים לבנות כלפי מעלה שזה בניגוד מוחלט לדרך הטבעית בה הן בונות מלמעלה למטה. ברגע שהאמן אילץ את הדבורים לעבוד בניגוד לכוח המשיכה ולאופן העבודה הטבעי שלהן הן החלו "להתמרד" ולעקוץ אותו והוא הרגיש מאויים. עם הזמן הוא למד להכיר את דרך עבודתן של הדבורים. המודעות לאופן הפעולה של הדבורים הביאה לכך שהפחד שלו הלך ופחת עד שנעלם כליל. האמן אומר בסרט שהוא מייצג בעבודותיו את הרצון של שני הצדדים לחיות בדו קיום ואת הדרך שעשו עד שהגיעו למקום בו הם יכולים להתקיים ולחיות בשלום זה לצד זה.

לדבריו הפסלים שלו מפגינים הן את ההרמוניה והן את ההרס כאשר בני האדם מקיימים אינטראקציה עם הטבע.

למה Ren Ri הרגיז אותי?

מודה שבמהלך הכתיבה על האמן והצפיה בסרט הרגשתי איך עולה בי כעס כלפיו. המסר של עבודותיו כפי שהוא ניסח אותו בסרט קומם אותי. אני חושבת שהכעס עלה בין השאר, בעקבות כתבה במוסף סוף השבוע של עיתון "הארץ". אילת שני (בטור המצויין שלה "אני בשיחה") נפגשה עם הילמר קונמן שהוא מגדל דבורים בגישה ביו דינמית. הכתבה עסקה בבעיה של הכחדות הדבורים והדרך לבלום את התופעה שהיא הרת אסון לחיי האדם.

המסר העיקרי של קונמן היה, שההתערבות בחיי הדבורים (של הדבוראים ושל החקלאים במטרה למקסם את התוצרת שלהם) היא למעשה פעילות נגד הטבע. הדבורה יודעת למה היא עושה את מה שהיא עושה כבר מיליוני שנים. לכן כדי שהדבורים ימשיכו להתקיים חייבים לעבוד עם הטבע, עם החכמה של הדבורים, ולא נגד. נראה לי שהאמן הסיני הוכיח זאת מצויין, בעבודותיו עם הדבורים (כאשר אילץ אותן לפעול בניגוד לטבע שלהן הן עקצו אותו והוא הרגיש מאויים). גם האמנים עליהם כתבתי בפוסט הקודם השתמשו בדבורים ועשו עליהן מניפולציות. במקרה הזה הפער בין המעשה האמנותי לבין המסר מעיד על משהו שגובל לדעתי, בחוסר מודעות עצמית. האמן מתיימר להעביר מסר של חיים בדו קיום בין האדם לדבורים תוך שהוא גורם להן לפעול בניגוד לטבע (שלהן) כדי ליצור את האמנות שלו שבאמצעותה הוא רוצה כביכול, להעביר את המסר.

אמנות ביקורתית

אמנות ביקורתית טובה מעוררת אצל הצופה רגשות ומעמתת אותו עם דילמות מוסריות, חולשות אנושיות ותופעות חברתיות בעיתיות.

ניצול חיות לטובת האדם זו בעיה מוכרת מאז ומעולם והדיון בה צובר תאוצה בשנים האחרונות ומעלה שאלות מוסריות נוקבות.

בשם האמנות אמנים נוקטים הרבה פעמים בפרקטיקות שנויות במחלוקת. אמנים משתמשים בגופם, מעוותים אותו וגורמים לעצמם כאב פיזי ונפשי מפעילים מניפולציות רגשיות על קהל של צופים ומשתמשים בבעלי חיים לצורך יצירות האמנות שלהם. קרקסים הפסיקו זה מכבר להשתמש בבעלי חיים מאולפים. הטבעונות גם היא במגמת עליה. מי יתן ונצליח לצמצמם את הניצול ואת ההתעללות של האדם בחיה וכמובן שנהיה אנשים טובים יותר זה לזה.

עבודת מייצג של האמן ניתן לראות בסרטון



שתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה


* תודה לדנה גמסון חברתי שעזרה לי בתרגום הסרטון

מה אתם חושבים על עבודותיו של Ren Ri?

האם הוא עצבן גם אתכם?

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page