top of page
החיים סילאן

ניו יורק למתבגר - אוכל רחוב בניו יורק

טיול לניו יורק עם מתבגרים - טיפים לטיול נינוח ונעים והמלצות על אוכל רחוב בניו יורק כי תכל'ס - זה מה שבאמת עניין את המתבגר שלי


לא האמנתי שאחזור לניו יורק כל כך מהר (כעבור חצי שנה) אבל בתחילת אוקטובר 2022 מצאתי את עצמי משוטטת ברחובות ניו יורק בחברת הבן שלי בן ה 17.5. הטיול היה ספונטאני והכרטיסים נקנו שבועיים מראש. היעד נבחר כיוון שיש לי מאחזים רבים בניו יורק (חברות טובות) ובעיקר בגלל שיש לנו מדריך טיולים צמוד ודירה לשהות בה ללא עלות. לבן שלי זו הפעם השנייה בעיר. הקודמת הייתה בגיל 12 והותירה בו זיכרונות נהדרים.

לאחר שנתיים קשות של קורונה + כיתה י"א מאתגרת, כשלפניו שנת לימודים אחרונה וגיוס לצבא הרגשתי ש"מגיע" לו טיול רציני.

טיסת לילה מצוינת עם חברת התעופה "דלתא", נחיתה בקנדי (סיוט של שעתיים בתור להגירה), מונית צהובה (מחיר קבוע של 63$ + 20% טיפ) וברבע לתשע בבוקר של ערב יום כיפור אנחנו "נוחתים" בדירתו של זיו באיסט וילג'. לא עברה שעה ואנחנו כבר בדרך לחנות אפל, לשתות ולאכול בסטארבקס החדש (מומלץ מאוד. גם יפה וגם טעים) שנמצא ממש ליד החנות של אפל, משם לליטל איילנד ולשוק צ'לסי ולפנינו עוד 11.5 ימי טיול מלאים.


Apple store 14 St. NY
Apple store 14 St. NY

Little Island, NY
Little Island, NY


Chelsea Market, NY
Chelsea Market, NY

טיול עם מתבגר

למרות שאני אמא ותיקה למדי ואפילו התנסיתי כבר בטיול עם מתבגר לניו יורק לפני 12 שנה, מודה שבמהלך הטיול הופתעתי מכמה דברים שלא חשבתי עליהם וגרמו לי לרגעי תסכול.

ראשית, אם יש כאן קוראים ששוקלים לקחת נערים ונערות לטיול רק בעיר ניו יורק יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שיוצאים להרפתקה רחוקה ויקרה כזאת.

מרחק: הטיסה לניו יורק ארוכה ויקרה ולכן מן הסתם לנסוע לשבוע מרגיש "בזבוז".

משך הזמן: מצד שני, ניו יורק עיר קשוחה, לא קלה לטיול מבחינה פיזית (הליכות אין סופיות, עליות וירידות במדרגות הסבווי) יותר משבוע בעיר אנשים כמהים כבר לשקט ולמעט טבע ורוגע.

ג'ט לג: נושא שלטעמי ממעטים להקדיש לו מחשבה אבל הוא מהותי ביותר בטח אם מגיעים לשבוע ימים בלבד.

להורמונים ומצבי הרוח נוסף גם ג'ט לג שבתורו גורם הרבה פעמים לדיכאון ועצבנות ומשפיע מאוד על האכילה (מחוסר חשק מוחלט עד לרעב בלתי נשלט). כשבאים לשבוע ימים לא תמיד מצליחים להתגבר על הג'ט לג.

אחד על אחד: כאשר נוסעים הורה וילד קחו בחשבון שאתם אחד עם השני 24/7 ואין לאן לברוח. קשה גם למתבגר וגם לכם.

מחיר: ניו יורק התייקרה מאוד. מחירי האוכל יקרים מאשר בישראל. מחירי המלונות יקרים להחריד (המלון שבו לנתי באפריל התייקר ב 100$ ללילה) וגם הקניות כבר הרבה פחות משתלמות אלא אם יש סיילים. אפילו ב Old Navy המחירים מרקיעי שחקים (מכנסי טרנינג ב -45$ לדוגמא).

הטיול שלנו התפרש כאמור, על 12 יום ובמרבית הימים היה לנו מדריך אישי צמוד.

אני מכירה את ניו יורק לא רע, ובכל זאת בזכות אחי הגענו למקומות שמעולם לא ביקרתי בהם. זו עוד נקודה חשובה כשמתכננים טיול משותף. הגם שהפוקוס הוא על התאמת הטיול למתבגר כדאי לזכור שזה גם קצת טיול של ההורה וחשוב לשלב גם דברים שמעניינים אותנו. ראיתי שזה היה חשוב לבן שלי שאני אהנה ואעשה דברים שחשובים לי.


אוכל רחוב

האמת, שאני עצמי כמעט ולא אכלתי בניו יורק. ראשית, אני סובלת (מאוד) מג'ט לג שגורם לי לחוסר תיאבון קיצוני. בנוסף, אני לא אוכלת בשר חזיר, ככה שהרבה מאכלי רחוב לא רלוונטיים לגבי. מה שכן, בכל הנוגע לקינוחים (ולפיצות) אין לי ממש גבולות. מכיוון שהיתי בת יחידה בין שני בנים "זרמתי" איתם בעקבות האוכל. אוכל בטיולים הוא נושא מעניין וכפי שתבינו בהמשך היה לו מקום של כבוד במהלך הטיול.

מוזמנים לקרוא איפה היינו ומה אכלנו בביקור בלתי נשכח בניו יורק.


השוק של צ'לסי

ביום הראשון להגעתנו עשינו סיור קצר בשוק וטעמנו את הטאקו המושלם הזה.



לאחי זיו יש מגוון גדול של מסלולים גם מחוץ למנהטן: ברוקלין, קווינס, סטייטן איילנד ועוד.

אנחנו זכינו לסיור חד פעמי לקווינס, סיור שלא נמצא בתפריט הסיורים שלו. היה זה הסיור הכי מיוחד ומרתק שהיה לי אי פעם בניו יורק.


סיור אוכל רחוב בפלשינג - קווינס

בפלשינג יש לא רק קהילה יהודית גדולה, אלא מגוון קהילות מכל רחבי העולם (הדוברות כ-200 שפות שונות).

הן שוכנות זו לצד זו, כאשר לכל קהילה אתנית יש סופרמרקטים משלה, משאיות אוכל ודוכני רחוב עם המאכלים האופייניים לה. לא תראו ברחוב תיירים אלא רק תושבים מקומיים.

את הסיור התחלנו ב Chinatown של קווינס (רכבת 7 בצבע בורדו) ומשם התקדמנו ודגמנו אוכל רחוב מאקוודור, מקסיקו, קולומביה והודו (למתחם הודו הגענו כבר בשבע בערב ותכל'ס כבר לא טעמנו כלום כי היינו "מפוצצים").



עוד לפני שהגענו לקווינס ביקרנו בשוק האוכל Smorgasburg בברוקלין (שוק תיירותי מאוד אבל עם נוף מדהים למנהטן).

משם לקחנו מעבורת לגשר קווינסבורו ומשם רכבת 7 עד לתחנה האחרונה שלה.


Long Island City, Queens NY
Long Island City, Queens NY

צ'יינה טאון מנהטן

בשנת 2000 "גיליתי" בצ'יינה טאון מסעדה סינית מעולה. על החלונות החיצונים היו מודבקים עיתונים לרוב, אולי ביקורות שנכתבו על המסעדה...לא ממש זוכרת. הסיבה שמלכתחילה נכנסתי לשם הייתה כי כל הסועדים היו סינים. סימן ידוע למסעדה אותנטית וטובה. ואכן, הזמנו המון מנות כולן היו מעולות וכשהגיע החשבון לא האמנו למראה עינינו. היה זול בצורה יוצאת דופן (אם זכור לי נכון 17$). מאז, פקדתי את המסעדה הזאת עוד כמה פעמים וגם המלצתי עליה לחברים עד שהמסעדה קיבלה את השם "המסעדה של תמי". שנים רבות לא הייתי בצ'יינה טאון אבל אחרי שסיפרתי לבן שלי על המסעדה הוא ביקש שנלך לאכול שם. אז ככה: אין כבר סינים, רק תיירים מזדמנים (ככה בכל אופן זה נראה. מאחורינו ישבו 2 נשים דוברות עברית), כבר לא נראית מסעדה סינית אותנטית כמו אז. או שאני השתניתי או שהמסעדה השתנתה מה שבטוח המחירים השתנו לחלוטין וארוחה ל-3 עלתה 70$ ולא מדובר בכמויות אוכל שהזמנו בעבר.

עוד בצ'ינה טאון Royal seafood מסעדה שנראית כמו חדר אוכל בקיבוץ. צריך לבוא ממש מוקדם (עד 13:30) ולא כמונו בשתיים כי האוכל נגמר מהר. המוכרות עוברות עם עגלות שבכל אחת מהן מנה אחרת והסועדים בוחרים אם לקחת את המנה או לא.



עוד מסעדה מומלצת שלא יצא לי לדגום Joe's Shanghai יש לה סניף גם בצ'ינה טאון של קווינס וגם בצ'יינה טאון של מנהטן.

שוק אוכל סיני - עם מגוון דוכנים של אוכל סיני ואסייתי במחירים זולים.


Mott Street Eatery, NY
Mott Street Eatery, NY

מסעדות

פיטר לוגר Peter Luger- הוכרזה כגולת הכותרת של הטיול. המתבגר הינו קרניבור רציני ואע"פ שבחיי היומיום הוא מנסה ליישב את הדיסוננס בין אהבתו לבשר לבין הבעייתיות שבאכילת בשר על ידי צמצום אכילת בשר אדום, היה ברור שעל פיטר לוגר לא מוותרים. המסעדה הייתה בגדר חלום שלו הרבה שנים, וגם העובדה שכמה ימים לפני שסעדנו בה נלקח ממנה כוכב המישלן שבו התהדרה, לא פגמה בהנאה.

הגענו לסניף שנמצא בווליאמסבורג ממש עם פתיחת המסעדה ב11:45 בצהריים (לא הזמנו מקום מראש).

את היום התחלנו בצעדה על גשר ברוקלין, טיול ב DUMBO, מעבורת לגשר ויליאמסבורג וסיור בווליאמסבורג החרדית. בדיוק נקלענו לשוק 4 המינים כיוון שהיה זה יום למחרת יום הכיפורים.






במעבר חד מהחרדים - פיטר לוגר:


מסעדה הודית - CHOLA באפר איסט סייד - אכלנו בה באחד הימים הראשונים בעיר בעיצומו של ג'ט לג קטלני.

Chola costal Indian Cuisine, NY
Chola costal Indian Cuisine, NY

יום שישי ערב אחרון שלנו בניו יורק. החלטנו לחגוג במסעדה מומלצת. בחרנו ב ABC KITCHE

של השף ג'ן ג'ורס. לשף זה יש כמה וכמה מסעדות בניו יורק ושלוש מתוכן עם שם שמתחיל ב abc (כל אחת בסגנון שונה) וגם חנות עיצוב מהמשובחות בעיר שנמצאת ליד המסעדה.

המסעדה מאוד יפה אבל האוכל לא מזהיר לטעמי.



שבת - יום אחרון בניו יורק. לטענת זיו, ביקור כזה ראוי לו שיסתיים בסנטרל פארק, בטח ובטח ביום מדהים כמו שהיה לנו.


Central Park, NY
Central Park, NY

היינו חייבים להספיק עוד כמה תחנות של אוכל רחוב שנאלצנו לדחוק ליום האחרון. מזל שלמתבגרים יש יכולת קיבול גבוהה כי זה היה מרתון רציני.

התחלנו את היום בשוקו ומאפין בקפה הקבוע שלנו באיסט וילג'. מיד אחרי בדלי ממול ארוחת בוקר אמריקאית המורכבת מלחמניה עגולה (roll) או מאורכת (hero) המורכבת מביצים, בשר וגבינה.



משם רכבת ל Upper West Side למעדנייה הכשרה והמהממת Zabar's שיש בה אוכל מבושל, מוצרי מזון מישראל, אגף גבינות מ ט ו ר ף וכדאי לעבור שם כי באמת הכל שם בטוב טעם.


בסמוך למעדניה יש ציור של אמן הרחוב בנקסי שפעל גם בניו יורק ב- 2013 ואפילו הקים דוכן שבו נמכרו (לבני מזל) ציורים שלו ב -$60... רוב העוברים והשבים לא זיהו שאלו ציורים של בנקסי ובסך הכל נמכרו רק 8 ציורים לאנשים שלא היה להם מושג כמה כסף שווים האיורים (כ- 31,000$) שרכשו לפני רגע.



איך אפשר לעזוב את ניו יורק בלי לאכול Hot Dog?





ואיך אפשר לוותר על סנדביץ' עוף ב Popeyes עוד מקום אייקוני בעיר?


ואיך אפשר בלי קינוח? Harshy Pie של בורגר קינג כי אם הגענו עד פה - נלך כבר עד הסוף עם הג'אנק.


סיימנו את הסיור עייפים אך...ר ע ב י ם :)


חנויות שוקולד

רוית, חברתי האהובה שגרה בניו יורק כבר למעלה מ- 20 שנה לקחה אותנו לשתי חנויות שוקולד מעולות (ויקרות). Teuscher

חנות עם שוקולדים שוויצריים טעימים מאוד. יש מספר סניפים ברחבי העיר. היינו בסניף השדרה החמישית צמוד לרוקפלר סנטר.


עוד חברת שוקולד שוויצרית עם סניפים ברחבי העיר (וברחבי העולם) אנחנו ביקרנו בסניף שנמצא ב- Times Square.



פטיסרי - Dominique Ansel אין מה להכביר מילים. התמונות מדברות בעד עצמן.




בית קפה ופטיסרי באיסט וילג' - ניסינו כמה דברים ובמיוחד את ההיי לייט של המקום: עוגת גבינה אפויה. זה היה ליד הבית. לא בטוחה שכדאי לבוא במיוחד. יש מגוון גדול של מאפים ושוקולדים. אפשר לקחת או לשבת במקום שיש בו גם בית קפה.



שווקי אוכל

בניו יורק יש אין סוף שווקי אוכל ובכל ביקור מסתבר שיש שווקים חדשים. על כמה מהשווקים כתבתי כבר בביקור הקודם בניו יורק .

הפעם היינו בשני שווקים שאחד מהם נפתח ממש כמה ימים לפני שהגענו.

אחד השווקים הכי יפים שהיתי בהם. נמצא ב Lower East Side ממש ממול למוזיאון טננמנט (שהוא ממש לא חובה)




למטה מימין ציור של אחד מהציירים האהובים: Eduardo Kobra שיש לו הרבה ציורי קיר ברחבי מנהטן.




שוק אוכל סינגפורי - נפתח ממש כמה ימים לפני שהגענו. השוק שבו 17 דוכני אוכל שונים, הוקם בהשראתו של אנתוני בורדיין. זיו ואני הערצנו אותו ואהבנו מאוד את תוכנית האוכל שלו ששודרה במשך שנים. ליבי נשבר כאשר זיו בישר לי על התאבדותו. לבורדיין היה חלום להקים שוק בדומה לשווקים שאהב בסינגפור. חלום שהוא אישית לא זכה להגשים.


Urban HAWKER, New York

ואחרון חביב שוק דגים שנפתח אחרי שכבר חזרנו ב- South seaport.


חוץ מלאכול עשינו עוד כמה דברים:

תצפית - Summit

מחזמר - אלאדין (כרטיסים במקום מצוין ובמחיר מעולה נקנו בתיאטרון עצמו יום לפני ההצגה) המתבגר מאוד נהנה.

הופעה של ה-Gorillaz ב Barclays center

טיילת ההייליין (מאוד אהב).

ליטל איילנד

רכבל מרוזוולט איילנד למנהטן

גיחת לילה לחברים בלונג איילנד

הבן שלי חובב כדורגל מושבע וגם במהלך הביקור בניו יורק לא ויתר על צפייה במשחקים. שעות המשחקים השתנו אבל הם היו בדרך כלל בבקרים או לפני הצהריים. זה השאיר לי זמן לפגוש חברות ואפשר גם לארן סוג של אתנחתא מהטיול.


אז איך מסכמים טיול עם מתבגר?


טיול אינטנסיבי, עמוס בחוויות שנחוות בזמן קצר הוא דבר קשה לעיכול בכל גיל.

  1. כמו בכל דבר צריך לתת לזמן לעשות את שלו, לוקח הרבה זמן "לחזור למסלול".

  2. מדפיסים ספר עם תמונות.

  3. לא מחכים לשמוע מילה טובה ופירגון. אם תקבלו - מה טוב, אם לא - תקוו שפעם בעתיד אולי תוכלו לדעת מה דעתו על הטיול.

  4. כותבים פוסט.


אני אנצור במיוחד את זמן האיכות שבילינו כולנו ביחד. בטוחה שגם בחלוף השנים נזכר בשמחה באותם 12 ימים שבילנו יחדיו בסוכות 2022.











תגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page