החיים סילאן

ניו יורק post קורונה

ניו יורק יוצאת מהקורונה - המדריך הכי זמני ומעודכן שיש כרגע לניו יורק המתעוררת, אטרקציות חדשות וסיורים מיוחדים, תערוכות ובתי קפה בואו לטייל בניו יורק

עדכון אחרון 27/5/21

מי שמכיר אותי הרבה שנים יודע שבמשך לפחות שני עשורים הייתי "מכורה" לעיר ניו יורק.

והנה, דווקא לאחת כמוני אין בבלוג פוסט על ניו יורק. אז מה קרה? ולמה דווקא עכשיו החלטתי לתקן את המעוות? כל התשובות בהמשך.

הרומן שלי עם ניו יורק

הרומן שלי עם העיר התחיל לפחות שני עשורים לפני שזכיתי לדרוך בה לראשונה. הזיכרון הראשון שלי הוא בערך מגיל חמש, אז נסעו הורי לראשונה לחו"ל. החו"ל הראשון שלהם היה ארה"ב.

אבא שלי נסע לשלושה חודשים לעבוד במחנה קיץ בארצות הברית, ואמא שלי הצטרפה אליו בסיום המחנה לטיול ברחבי אמריקה. אותנו השאירו בבית.

כשבאנו לקבל את פניהם, בדרך חזרה משדה התעופה אבא שלי לא הפסיק לספר על נפלאותיה של אמריקה. גרנו אז בקיבוץ, ואני הייתי מוקסמת.

הרושם האדיר שעשתה עליו אמריקה, הסיפורים על נפלאותיה של ניו יורק ליוו מאז כל חיי (אגב, בביקור הראשון של הורי בניו יורק מגדלי התאומים היו בבניה).

אני זוכרת שהם הביאו כל מיני דברים שמעולם לא ראיתי. למשל, מחבת מכסף שבתוכו גרעיני תירס ששמים על הגז והוא מתחיל להתנפח עד שהפופקורן מוכן. מרשמלו ענק ואפילו ג'ינס רנגלר קטן מתאים בדיוק למידותיי שלימים נגנב ממני.

שנות ה-70 בקיבוץ, לא הרבה אנשים טסו באותם ימים לחו"ל, לא בארץ ובטח שלא בקיבוץ. באותם ימים הגיע הג'מבו הראשון לארץ ואני זוכרת את החגיגות שהיו סביב האירוע.

ארצות הברית הפכה בשבילי לחלום רחוק בדומה לחלום על יפן.

בספטמבר 1992 החלטנו אני ובן זוגי להגשים את החלום ולטוס לטיול בארה"ב. קשה לתאר את ההתרגשות שאחזה בי ביום שבו קנינו את הכרטיסים.

החודש שלפני הנסיעה היה מלווה בחרדה שרק לא יקרה משהו שבעקבותיו נאלץ לבטל את הטיול. הטיסה הייתה דרך אמסטרדם ואנחנו החלטנו לעצור ללילה ולטייל מעט בעיר ולמחרת ל"תפוס" את טיסת ההמשך לניו יורק.

נחתנו בניו יורק בסביבות שלוש - ארבע אחה"צ ונסענו לחבר שגר בקווינס.

בערב הוא לקח אותנו לסיבוב ראשון בעיר. בדרך למנהטן ראינו לראשונה את העיר המוארת עם הגשרים היפים. הזיכרון הראשון שלי הוא ממגרש הכדורסל ברחוב 23, והמסעדה המקסיקנית אליה הלכנו.

בימים הבאים "חרשנו" את העיר מבוקר עד ליל. אני הרגשתי כאילו כבר הייתי בה פעם.

הכל נראה לי מוכר. הלכתי ברחובות והרגשתי מאושרת. הכי מאושרת שהרגשתי אי פעם.

מאז אותו ביקור ניו יורק הפכה לאובססיה שלי. אפילו שוד לאור היום שעברתי על בשרי בתחנת הרכבת פן סטיישן לא דיכא את השיגעון. אחי זיו שעבר לגור שם וגם שתי חברות מאוד טובות כולם גרים שם עד היום, מה שאיפשר לי להגיע לעיר לפחות אחת לשנה עד אוקטובר 2011.

מאז ועד היום כמעט 10 שנים לא הגעתי לניו יורק.

אני אפילו לא יודעת למה זה קרה. הביקור האחרון שלי בעיר היה נפלא. אני זוכרת בבירור את הרגע שבו ירדתי במדרגות הנעות של הפן סטיישן בדרך לרכבת שתיקח אותי חזרה ללונד איילנד (שם התארחתי במהלך הביקור), וחשבתי בליבי "מי יודע מתי אחזור לפה שוב". תמיד עזבתי את ניו יורק בצער.

בשנת 2015 חגגתי 50. חברה שלי מניו יורק באה לחגוג איתי ואני זוכרת אפילו איפה זה היה כשהבטחתי לה שבנובמבר 2020 אני מגיעה לניו יורק ויהי מה, כדי לחגוג איתה את ה- 50 שלה.

כמו שכולנו כבר יודעים, אנחנו מתכננים תוכניות ואלוהי הקורונה צוחק.

הביקור בניו יורק הפך לחלום רחוק.

מאז שפתחתי את הבלוג שלי ב-2015 לא יצא לי להיות בניו יורק ולכן לא כתבתי עליה אף פעם.

אחי זיו שגר בעיר כ-30 שנה הוא מדריך תיירים בעיר. במהלך כל חודשי הקורונה הוא תיעד מידי יום ביומו את העיר. במשך חודשים ארוכים הוא הלך מאות קילומטרים, צילם אלפי תמונות ומאות סרטונים של המתרחש בעיר, שספגה מהלומה אדירה מהקורונה. זיו אמר לי שהיום הכי נורא אי פעם שהיה לו בעיר, היה היום שלמחרת המהומות הקשות שהתרחשו במהלך ימי הקורונה. הוא אמר שהמראה היה קשה לא פחות מיום נפילת התאומים.

בקורונה, לראשונה מאז שהוא גר בעיר, הוא ראה ניו יורק ששייכת רק לתושביה ולא לתיירים, ומי שנשאר בה הוא ניו יורקר אמיתי.

בימים אלו חוזרת העיר לשגרה, גם תיירים מעטים מתחילים לשוב לרחובותיה.

לטובת האמיצים שרוצים לחזור לטייל בעיר החלטנו לכתוב ביחד את המדריך הכי זמני ומעודכן שיש (כרגע) לניו יורק המתעוררת.

עשרים עובדות שאולי לא ידעתם על ניו יורק בקורונה:

1. בניו יורק לא הוטל מעולם סגר קורונה.

2. החל מה- 10 באפריל 2021, כל הנכנסים למדינת ניו יורק אינם נדרשים יותר להיכנס לבידוד.

על פי האתר הרשמי של מדינת ניו יורק, נוסעים אסימפטומטיים הנכנסים לניו יורק ממדינה אחרת, אם ממדינת ארה”ב ואם ממדינות אחרות, אינם נדרשים יותר לבדיקת קורונה.

מדינת ניו יורק ממליצה לבאים שאינם מחוסנים לחלוטין לנגיף הקורונה, להיבדק 3-5 ימים לפני הגעתם לניו יורק.

3. בניו יורק לא היתה "חובת מסיכה" בחוץ. לא ניתנו דוחות אלא להיפך, שוטרים חילקו מסכות לאנשים. אף על פי שאין חובת מסיכה, כמעט ולא רואים אנשים שמסתובבים בלעדיה.

4. הכניסה לסאבווי ולמסעדות מותרת גם למי שלא התחסן. הרבה מהמסעדות "יצאו" החוצה לרחוב ובהרבה מהן יש הפרדה של פרספקס בין שולחן לשולחן. המסעדות נסגרות כרגע בשעה 22:00.

שימו לב לעדכונים החדשים בניו יורק:

במסעדות החל מ -17/5 הישיבה בחוץ תתאפשר גם אחרי חצות והלאה, ומ 31/5 יתאפשר הדבר גם בישיבה בתוך המסעדה.

5. הסאבווי סגור בימים אלו לצורך חיטוי בין השעות 04:00 - 02:00 לפנות בוקר.

6. הסאבויי- החל מ 17/5 יחזור הסאבווי לעבוד כרגיל, 24/7.

7. כל חנויות העיר פתוחות. במרבית האזורים בהם גרים המקומיים החיים חזרו למסלולם העובדים בהם, עדיין נעשית מהבית.

8. באזור התיירותי של המיד טאון הרבה מבתי המלון עדיין סגורים ויש מעט מאוד אנשים ברחובות בגלל מיעוט התיירים.

9. ברודווי- ב- 14/9/21 יחזרו הצגות ברודווי .

10. המוזיאונים פתוחים אולם בכולם חייבים להזמין כרטיסים מראש.

11. מוזיאון המטרופוליטן פתוח בין הימים חמישי עד שני.

12. לטיילת ההיי ליין - נדרש להזמין מקום רק בסופי השבוע.

13. הרבה מהמשרדים בניו יורק עדיין לא נפתחו כי הרבה מהעובדים ממשיכים לעבוד מהבית.

14. במשחקי ה- NBA מותרת תפוסת קהל של 10% בלבד.

15. 1/1/21 נפתחה תחנת רכבת חדשה ומודרנית שהיא חלק מ"תחנת פנסילבניה (פןסטיישן Moynihan Station - ומחוברת אליה במנהרה.

Moynihan Station, New York

16. - ה- Vessel במתחם האדסון יארד יפתח ביום שישי ה-28/5/21. אין צורך בכרטיס אבל צריך להזמין מקום מראש. בגלל מקרי ההתאבדות שקרו שם.

Vessel במתחם האדסון יארד

17. מריחואנה - הוכרזה המריחואנה כחוקיתבניו יורק (וניו ג'רזי). על העישון ברחובות ובמקומות ציבוריים חלים בדיוק אותם חוקים שחלים על עישון סגריות.

18. תחנת גראנד סנטרל פתוחה אבל קומת האוכל שהיתה בה סגורה. גם שוק האוכל שהיה שם "מת" גם אם כמה מן הדוכנים פתוחים.

19. שווקי ברוקלין עדיין לא נפתחו.

20. רחבת ההחלקה על הקרח ברוקפלר סנטר נמצאת כרגע בשיפוצים.