top of page
החיים סילאן

עמק יזרעאל - לחיות את החלום חלק 2

סיור בלוגריות לעמק יזרעאל הפגיש אותנו בפעם השנייה עם נשים שמגשימות חלומות, והזכיר לי שכולנו כבר חיים ב"עולם החדש"


מה זה העולם החדש?


בעולם של היום העבודה משפיעה על החיים שלנו הרבה יותר מפעם. העולם הפך ממקום של יציבות וקביעות שבו ברור מה אפשר לעשות, במה אפשר לעסוק, למקום שבו לא ברור אילו עבודות ישרדו את השינויים ואיזה עבודות חדשות תווצרנה. מדובר על שינויים חיצוניים ופנימיים. שינויים פנימיים אצלנו, כאנשים שבשונה מסבא וסבתא שלנו, רוצים יותר מהעולם, ושינויים חיצוניים שהם שינויים טכנולוגיים, שגורמים לגידול באבטלה כיון שהם מחליפים עבודה של אנשים שעובדים במקצועות שאינם דורשים כישורים מסובכים כגון קופאים, פקידים ועוד.

אחד האנשים שעוסקים הרבה בנושא של "העולם החדש" בישראל הוא ליאור פרנקל שהקים מעצמה קטנה של תוכן שמורכבת מהבלוג העולם החדש, הפודקאסט פופקורן, שני ספרים שהוציא בהוצאה עצמית, הרצאות ומאמרים וקבוצת פייסבוק בשם "אנשי העולם החדש" עם קרוב ל- 37 אלף חברים, שעליה ממונות מנהלות קהילה. קבוצה נוספת שהוקמה באחרונה על ידיו נקראת אנשי העולם החדש נפגשים בשכונה. אלו קבוצות שכונתיות שכל אחד יכול להצטרף אליהן והן נפגשות אחת לחודש. הקבוצות מנוהלות על ידי מתנדבים שבתורם נפגשים אחת לתקופה בינם לבין עצמם כדי לדון בעניינים הקשורים לניהול הקבוצות. פרוייקט מקסים נוסף של הקבוצה הוא מועדון בית הקפה, שמאפשר לכל אחד, לקבוע פגישה בבית קפה עם מומחים בתחומים שונים על מנת להתייעץ איתם. הפגישה היא בחינם. המשותף לכל הקבוצות הללו הוא הרצון לחבר בין אנשים מעולמות תוכן שונים, לשתף פעולה ולתמוך זה בזה כדי שאנשים לא יצטרכו לעבור את המסע הזה בבדידות, וכיוון שהעולם החדש מתבסס על עבודת צוות, שיתופי פעולה, עזרה הדדית ופרגון.


פה בסרטון תוכלו לצפות בהרצאה קצרה ומעניינת של ליאור פרנקל שבה הוא מדבר על השינויים העתידיים בעולם העבודה, ובעיקר על התחזיות לחמש השנים הבאות עד שנת 2022, על האופן שבו חברות צריכות להערך לשינויים הללו הן מההיבט הטכנולוגי והן מההיבט האנושי - הכשרת כוח אדם מתאים שיוכל להשתלב בחברות ובעולם העבודה העתידי.



הסרטון הבא של ליאור פרנקל הוא תקציר ההרצאה שאותה ראיתי. ממליצה לכם לצפות.




איך קשור ה"עולם החדש" לסיור בלוגריות בעמק יזרעאל?

אין זה סוד שהמציאות העכשוית של עולם העבודה מקשה במיוחד על אנשים שעברו את גיל ה-40 ומקשה לא פחות על עסקים קטנים שרובם לא מצליחים לשרוד כשמדובר על ישראל. מצד שני, ה"עולם החדש" מייצר הזדמנויות חדשות שלא היו קיימות, כמו מקצועות חדשים שנוצרים (כגון: מקדמי אתרים, פרסום דיגטלי ואפשרות לפתוח עסקים עצמאיים לא רק בעולם האמיתי אלא גם בעולם הוירטואלי).


לחיות את החלום בעמק יזרעאל

בעמק יזרעאל הכרתי עסקים קטנים שהוקמו על ידי נשים. חלקן חלמו שנים על מקום משלהן, חלקן הושפעו מהשינויים (החיצוניים) בעולם העבודה, אבל כולן רצו לעשות משהו עם משמעות ולהתפרנס ממה שהן אוהבות.

ככה זה היום. כל אחד מאיתנו צריך להיות יזם, להמציא את עצמו מחדש, ולהביא משהו מיוחד משלו לעולם.

הסיור בעמק יזרעאל אורגן על ידי ג'וד מ"עליית הגג של ג'וד" ועל ידי עינת הרשקו מהבלוג אלטר נע טיבה במסגרת המייזם שלה "סיור - סיקור".

תצפית מבית הקברות של נהלל על עמק יזרעאל
עמק יזרעאל

 מגדל העמקתחנת רכבת כפר ברוך
עמק יזרעאל

פעם שניה - של לילי שמש

חנות הוינטג' "פעם שניה" בקיבוץ מזרע היתה התחנה הראשונה שלנו. החנות היא החלום של לילי שמש מורה לאמנות בעברה. שחיפשה עבודה שתשלב נסיעות לחו"ל. לאחר שחזרה משליחות בצרפת, ומתוך צורך למצוא עיסוק בגיל השלישי פתחה לילי את החנות שמשלבת את האהבה שלה לאמנות, לחפצי יד שניה ושיטוט בשווקים בחו"ל. אחת לשנה נוסעים לילי ובעלה לבלגיה ומייבאים משם מכולה עם פריטים שלילי אהבה במיוחד. הם אורזים הכל לבד ושולחים לישראל. לילי היתה הראשונה שפתחה את העסק במתחם שהיום יש בו עוד עסקים קטנים. בכל שבת שלישית בחודש מתאספים 50 אספנים ופותחים דוכנים במה שנקרא "שוקה פשפשים בעמק". השוק פתוח מהשעה 10:00 ועד 16:00. ולילי מספרת שלשוק יש קהל אוהדים נאמן שמגיע גם בימים קרים וגשומים.

ביום הבחירות ה- 09/04 יתקיים שוקה פשפשים בעמק. כולם מוזמנים.


שעות הפתיחה של "פעם שנייה": שישי ושבת 10:00-14:00 ובאמצע השבוע, בתאום מראש עם לילי בטלפון: 052-7950766

חנות וינטג' של לילי שמש
פעם שנייה

"פעם שניה" חנות וינטג" בקיבוץ "מזרע
"פעם שניה" חנות וינטג" בקיבוץ "מזרע"

גילגול - בגדי יד 2 - של גילת פולק

ממש ליד חנות הוינטג' נמצאת חנות הבגדים "גילגול - בגדים שעוברים מיד ליד. החנות נמצאת בתוך "סילו" ישן שיצא משימוש. כל מי שגדל בקיבוץ יודע מה זה "סילו" (בעברית ממגורה). בקיבוץ שלי אכסנו שם כותנה ואנחנו נהגנו להתגלש שם על ערמות הגרעינים שמוציאים מתוך הכותנה. בסיור הזה בעמק היו הרבה קיבוצניקיות והחנות של גילת (משם בא השם גילגול) עוררה אצלנו הרבה אמוציות. לילדים בקיבוץ היו בגדי "יום" שהיו מיועדים לבוקר ובגדי "הקמה" שהיו בגדים יותר יפים ואותם לבשו אחר הצהריים. היה ארון עם תאים פתוחים ולכל ילד הוקצו שני תאים. אחד לבגדי בוקר ואחד לבגדי "הקמה" (מהמילה "להקים". בקיבוץ היו מחייבים אותנו לישון בצהריים. מאז ועד היום אני לא מסוגלת להירדם בצהריים לצערי. חוסר היכולת לישון בצהריים הביא עלי הרבה צרות כי מתוך שיעמום ותסכול נהגתי להפריע לילדים שישנו איתי בחדר. לפעמים היו מטפלות שהסכימו שאעזור להן בצחצוח הנעליים או בשטיפת "בית הילדים" אבל בדרך כלל כל מה שהן רצו זה שקט לכמה שעות. ואני נאלצתי להתהפך במיטה עד ה"הקמה").

החנות נפתחה לפני 9 שנים. כתוצאה מהשינויים שהקיבוץ עבר החליטה גילת להגשים חלום ולפתוח חנות של בגדים יד 2. גילת שעברה גם קורס סטיילינג אהבה תמיד שווקים ובגדים. רוב הבגדים בחנות הם יד 2. באחרונה החלה גילת לייבא גם בגדים חדשים מאיטליה. בתור משהי שלא אוהבת בגדי יד 2 אני חייבת לציין שהחנות מאוד מזמינה, מעוצבת מקסים וניכרת האהבה הגדולה של גילת למה שהיא עושה. יש מבחר גדול של בגדים כולם במצב מעולה.



"גילגול" - חנות יד 2 בקיבוץ "מזרע"
"גילגול" - חנות יד 2 בקיבוץ "מזרע"

חנות יד 2 בקיבוץ "מזרע
"גילגול" - חנות יד 2 בקיבוץ "מזרע"

מקיבוץ מזרע במעבר חד, הגענו לבית הקברות בנהלל, ופגשנו את רמי בן אפריים, שהוא תת-אלוף במילואים, כיהן כראש להק כוח האדם, נספח צה"ל בסינגפור ומפקד בסיס רמת דוד במלחמת לבנון השנייה. מאוד הופתעתי לראות פתאום מול הפנים את המצבה של רונה ואת הקברים של אסף ואילן שצמודים זה לזה. רמי שהיה ידיד אישי של רונה סיפר לנו על שביל שנקרא "מהשומר הראשון עד לאסטרונאוט הראשון". זהו שביל הליכה ורכיבה מיוחד שהוא יזם. השביל מתחיל בכביש 70 ומסתיים בבית הקברות של נהלל והוא מספר את סיפור ההתישבות בעמק, את ההסטוריה שלו וסיפורי התנ"ך שקרו באיזור. את סיפור הקמת השביל תוכלו לראות פה.




עמק יזרעאל
בית העלמין של נהלל

Nurit & Lee Cuisine נורית קורקל ולי בן אפריים

רמי בן אפריים לקח אותנו לביתו במושב תמרת שם חיכתה לנו אישתו לי ושותפתה נורית עם ארוחת צהריים שהן הכינו במיוחד (התמונות מדברות בעד עצמן). לי ונורית הקימו עסק שנקרא Nurit & Lee cuisine. לכל אחת מהן יש עיסוק משלה נורית מעצבת פנים ולי מעצבת מלאכות יד שימושיות. בעסק המשותף שלהן הן בונות ארועי בוטיק (עד 50 איש) הן עסקיים והן פרטיים (ימי הולדת, ימי נישואין). הן מבשלות ומארחות בביתן. הן יכולות לדאוג גם לתוכן הארוע וישמחו לארגן תוכנית על פי בקשת הלקוח. מלבד האוכל והבית היפה והמיוחד נהננו גם מהשמש ומהמרפסת הצופה לנוף העמק.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לטלפון:- 052-674-5254



מושב תמרת
Nurit & Lee cuisine

עליית הגג של ג'וד - ג'וד ווינמן

מארגנת הסיור שלנו שטרחה ועמלה רבות על מנת שיצא לפועל היא ג'וד מ"עליית הגג של ג'וד" שנמצאת בקיבוץ "הסוללים" (על כביש 79). ג'וד יזמת בנשמתה עם ראש שלא מפסיק לייצר רעיונות, מכירה את היטב את העסקים הקטנים הפזורים בעמק ואת הנשים העומדת מאחוריהן. היא נפגשת על בסיס קבוע לסיעור מוחות עם לי בן אפריים שם הן חושבות על דרכים בהן ניתן לקדם את הסצינה העסקית של עמק יזרעאל ומעלות רעיונות - כיצד לגרום לכך שאנשים יבואו לעמק יזרעאל באופן מיוחד ולא יתייחסו אליו כתחנת מעבר בדרך לגליל ולגולן.

לעליית הגג של ג'וד יש כמה פונקציות: קודם כל זאת דירת Airbnb הכוללת שני חדרים. הדירה מרוהטת בטוב טעם, ומשמשת גם כגלריה עם פריטים שונים החל מנרות ותכשיטים וכלה בדברי טכסטיל. כל הפריטים (כולל הרהיטים) מוצעים למכירה. כמו כן נערכות במקום, גם סדנאות והרצאות.

לעליית הגג יש לקוחות נאמנים החוזרים להתארח בה שנה אחרי שנה ואין זה פלא. מקום נעים, נעים שאין חשק לצאת ממנו.


ג'וד 052-2230988 תשמח להדריך ולייעץ לכל מי שמעוניין לטייל בעמק יזרעאל ולהכיר אותו.


עליית הגג של ג'וד


קיבוץ הסוללים על כביש 79
"עליית הגג של ג'וד"

קפה 79 - של סמדר וירון

את קפה 79 (המופיע בכרטיס הביקור בשם "קפה יזרעאלי"), שקיבל את שמו מכביש 79 הקימו סמדר וירון. אמנם היזם היה ירון, אבל סמדר שהתקשתה בתחילה לקבל את הרעיון, התאהבה בו תוך זמן קצר, ועסוקה כיום בשיווק המקום וכמובן בעזרה לירון. הקפה נמצא בכניסה לקיבוץ "הסוללים" ונהנה מנוף של 360 מעלות. עגלת בית הקפה מחוברת לאוטו. בכל סוף יום סוגרים אותה ומחנים אותה ליד הבית.

בית הקפה פתוח כל יום. שבעה ימים בשבוע (מלבד בימי סערה), מהבוקר עד הצהרים בחורף, והחל מסוף האביב גם מאחר הצהרים ועד הלילה.

בית קפה בטבע
"קפה 79 בכניסה לקיבוץ "הסוללים

"מקום השראה" של - שירלי בר לב ויפעת גולן

"מקום השראה" נמצא במושב השיתופי "אלוני אבא". הוא הוקם על ידי שירלי ברלב ויפעת גולן. המקום שעד לאחרונה שימש כבית לאמנים מתחומים שונים (שלכל אחד מהם יש חדר סטודיו משלו), שופץ על ידי שירלי ויפעת שהפכו אותו למקום שוקק ופעיל הכולל גם בית קפה, חנות לכלי בית, חפצי אמנות ותכשיטים. בנוסף, הוא מארח מופעים קטנים והרצאות ומתקיימים בו חוגי אמנות שונים. "מקום השראה" ממוקם בבנין טמפלרי ישן ומרשים. הבניין בן שלוש קומות כאשר בית הקפה והחנות ממוקמים בקומת הקרקע. וחדרי האמנות והסטודיו נמצאים בקומה השניה. כפי שניתן לראות בתמונה יש גם חצר יפה ופורחת עם שולחנות וכסאות. שירלי ויפעת קפצו על הזדמנות שנקרתה בדרכן והחליטו לשכור את כל המקום עוד לפני שידעו מה הן בדיוק רוצות לעשות שם. את החלום הן גיבשו עם מלווה עיסקי שעזר להם להוציא אותו לפועל. אני מעריצה את האומץ שלהן, ואת התעוזה והנחישות להקים מקום מורכב שכזה בישוב שאין בו אפילו מכולת.


כתובת: רחוב האלונים 3 אלוני אבא שעות פעילות ניתן לברר בטלפון 050-743-4019

חנות אמנות ובית קפה
"מקום השראה ב"אלוני אבא

חנות כלי בית ובית קפה
"מקום השראה ב"אלוני אבא

תודה מקרב לב לג'וד ויינמן, סמדי הרשקוביץ ולי בן אפרים – שאירגנו לנו יום מעניין ומהנה.

ל"מועצה אזורית עמק יזרעאל" ו"מעברים בעמק", שתמכו ברעיון ואף סייעו באופן מעשי כדי שהוא יצא לפועל ולנציגה שהתלוותה אלינו, וסיפרה על התמיכה שמקבלים תושבי העמק בעלי העסקים הקטנים וגם על הליווי והעזרה שניתנים (כמעט בחינם) לאנשי העמק שפוטרו והם מובטלים כרגע.

תודה מיוחדת לכל בעלות העסקים שפגשנו במהלך היום. זה תמיד מרחיב את הלב לראות נשים שקמות כל יום לעבודה בשמחה ובתשוקה ועושות מה שהן אוהבות. מאחלת להן להצליח להתפרנס בכבוד מהעסק שהקימו.


פה תוכלו למצוא את הפוסטים שכתבו חברותי לטיול

ניני אטלס, "חמושה בעדשה" – "אטרקציות בעמק יזרעאל"

מלי אברמוביץ, "הטוריסטית" – "פה ושם בעמק יזרעאל"

אילנה בר – "יצאתי מביתי למסעותי"- "חלום_של_מקום" – גלויות מהעמק

יערה גדרון מרגלית – "eatnresting" – "עמק יזרעאל – המקום בו חלומות מתגשמים"

עינת הרשקו – "אלטר-נע-טיבה" – "זרעים של השראה"

10 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page