top of page
החיים סילאן

רומא בשקיעה

רומא, העיר שתמיד כיף לחזור אליה הרגישה לנו הפעם מעט שונה מהרגיל. ואולי זאת רק ההרגשה האישית שלנו שמשהו לא טוב עובר על רומא

בחג השני נסענו לשלושה ימים לרומא. מכיוון שבקרנו ברומא כמה וכמה פעמים לא היו יעדים "לכבוש" טיילנו ברחובות ואכלנו. אז ככה: מרכז העיר הומה אנשים מההתרשמות שלי רובם תיירים. כולם עם גלידות בפה במיוחד כשמתקרבים לאיזור הפנתאון שכפי שכולם יודעים שם נמצאות הגלידריות הכי נחשבות בעיר. זה מחזיר אותי לסיור אוכל (באנגלית) מומלץ שעשינו בפעם הקודמת כשהיינו ברומא.

הסיור מתקיים ברובע טסטצ'יו (שנמצא ארבע תחנות מהטרמיני). הסיור נמשך כארבע שעות ויוצאים "מפוצצים" מאוכל.

מעדניה ברובע טסטאצ'יו
מעדניה ברובע טסטאצ'יו, רומא

המדריך הסביר לנו מה הבדל בין גלידה לג'לטו וכיצד ניתן להבחין בין השניים.

האחת היא הגלידה התעשייתית כמו בכל מקום אחר בעולם. זו גלידה שמיוצרת מתמציות וצבעי מאכל, מייצבים וחמרי טעם וכוללת בתוכה אחוז גבוה של אויר. השנייה היא הגלידה המסורתית, הידועה כ- ג'לטו. ייצור הגלידה הזו, הוא מדע של ממש ואת הג'לטו המסורתית מייצרים בתהליך ידני של הרכבת תערובת מחומרי גלם טבעיים וערבובם במערבל. לכל יצרן ג'לטו, סודות מקצועיים משלו ומינון אחר של חומרים שהוא הגורם הקובע את איכות הגלידה מבחינת המרקם והטעם הדומיננטי. לעומת הגלידה התעשייתית, שאחוזי השומן בה נעים בין 12%-16% הרי שבג'לטו אחוז השומן נמוך והוא נע בין 7%-9% בלבד. בג'לטו גם קיימת הקפדה על איכות חמרי הגלם כמו החלב והשמנת, פירות טבעיים, מיצוי של אגוזים לסוגיהם ושימוש מזערי בצבעי מאכל.

כיצד ניתן להבדיל בין השניים? כאשר רואים גלידריה שיש בה יחסית מעט טעמים, שצבעי הגלידה בהירים וכאשר הכלים שבהם נמצאת ה"גלידה" אינם עולים על גדותיהם נדע שג'לטו לפנינו. כאשר רואים הרי גלידה בצבעים זוהרים, בגלידריות עם המון טעמים, זאת גלידה רגילה. אנחנו מצאנו מקום קטן של גלידה טבעונית (ממש ממול לגלידה "הכי מומלצת ברומא"), עם המוכר הכי נחמד בעולם ובעל הבית שמדבר עברית

המקום נקרא gelateria bio pasticceria והכתובת: via del governo veccio, 54/55 .

נחזור לרומא, פסח 2016, הבן שלנו הכי רצה לראות את הקוליסאום ואת פסל "משה".

הפסל "משה" מיכאלאנג'לו
הפסל "משה" מיכאלאנג'לו, רומא

הפסל שנמצא בשכונת מונטי היה המקום הראשון שאליו הלכנו ביום הראשון.

שכונת מונטי - (תחנת cavour) מאוד נחמדה עם הרבה בוטיקים ומסעדות. אחת מהן היא מסעדה איטלקית פשוטה וטובה שאכלנו בה בביקור קודם ברומא. אל המסעדה הגענו דרך המלצה של המוכר מחנות של בגדי מעצבים יד שניה ווינטג' בשם Le Vesti Di Messalina בכתובת via Leonina, 24 שנמצאת ממש ביציאה מתחנת cavour.

אחרי "משה" ירדנו לקוליסאום ומשם ברגל לפיאצה נבונה בדרך עצרנו לאכול במסעדה ביתית ממש טובה ונעימה בדרך לפיאצה נבונה).

ליד פיאצה נבונה Due Colonne מסעדת

מפיאצה נבונה המשכנו לפנתאון, פונטנה די טרבי (בדרך עצירות: פצריה, גלידה, חנות השוקולד הטובה של Lindt ומשחק כדורגל ברחבה שמול אחת מחנויות הספורט של קבוצת Roma). קינחנו בארוחת ערב במסעדה נחמדה לא רחוק מככר אספניה.

לינה - מלונות של שלושה כוכבים הנמצאים במרכז (איזור המדרגות הספרדיות) הם בדרך כלל יקרים יחסית ולא תמיד טובים. מי שמעדיף מלון טוב במחיר סביר יצטרך לפעמים להתרחק מהמרכז. זה מה שקרה לנו בביקור הזה. המלון שהזמנתי היה מלון חדש שקיבל ביקורות מצוינות. אז ככה: המלון חדש, הזמנו חדר טריפל וקיבלנו חדר ענק, מצוייד היטב עם ערכת תה וקפה ואפילו כפכפים. מאוד נקי ומפנק עם ארוחת בוקר ממש טובה (בטח ביחס לארוחות באירופה). במלון יש בר שפתוח מהבוקר עד הלילה וזה ממש נוח כי איזור המלון "מת". אישית, לא אהבתי את מיקומו (נכון ששתי דקות הליכה מהמלון יש תחנת מטרו ועדיין צריך לנסוע שש תחנות עד לטרמיני).

בערב כשחזרנו למלון השתמשנו במוניות (עניין של 11 אירו).

המלון מומלץ למשפחות שרוצות חדר ממש גדול ולאנשים שמאוד חשוב להם לישון במלון נעים ונקי במחיר סביר. מלון סאן פאולו

היום השני לביקור - בתכנון רכיבה על אופניים בגני וילה בורגזה. ביום הזה הצטרפו אלינו עוד חברים (סה"כ הינו 13 איש). נסענו כולנו במטרו לככר פופולו ומשם עלינו לגנים. מיד בכניסה "נפלנו" על תחנת השכרה של סגווי. הינו קצת מופתעים כשהסתבר לנו שגם הילדים (הצעיר מכולם בן 10) יכולים לרכב. אחרי הדרכה אישית ותרגול קצר שוחררנו לדרכנו. המחיר 10 אירו לחצי שעה או 15 אירו לשעה שלמה שזה מה שאנחנו עשינו. כולם נהנו מאוד, מאוד. התלבטנו לאן ממשיכים מפה. החלטנו שניסע לשכונת טסטאצ'יו ונלך ל Eataly מקדש אוכל בן ארבע קומות שהוקם על ידי מריו באטלי שכמוהו (רק קטן יותר) ניתן למצוא בניו יורק ובערים נוספות.

Eataly
מקדש של האוכל ,Eataly

מנורה מספלי אספרסו -Eataly

עוגות -Eataly

האמת, היתה הצלחה גדולה. במקום ניתן למצוא מגוון של דוכני אוכל בהתאם למחלקות השונות (בשר, דגים, אוכל איטלקי וכד'). יש גם עמדת גלידה, עמדת קפה וקינוחים, מה נאמר? הסתדרנו בחיים. אכלנו ושתינו, קינחנו ונהננו עד מאוד.

משם צעדנו ברגל לאיזור השוק החדש של טסטאצ'יו (בין Via Galvani ו-Via Alessandro Volta) שכבר היה סגור בשעה כזו (השווקים נסגרים ממש מוקדם באיטליה אבל אני ממליצה לנסות ולהגיע לשוק הזה שחוץ מאוכל פירות וירקות יש בו חנויות נעליים מצויינות במחירים מעולים), כדי לחפש את הגלידריה המומלצת מסיור האוכל שהזכרתי למעלה. לא הצלחנו למצוא אותה (מצאנו חנות גלידה אחרת) אבל חשוב מזה, מצאנו חנות עם כדורים. הבנים היו כבר בטרוף על משחק כדורגל. הם התחילו לשחק בפארק של השכונה ותוך דקות הגיעו כמה ילדים איטלקים והצטרפו למשחק אגרסיבי ביותר, שנגמר בנצחון של הישראלים.

טסטציו
משחק כדורגל ברובע טסטציו, רומא

נצחון המנצחים במשחק

היום האחרון הוקדש לקניות בקניון שנמצא קצת מחוץ לרומא. המלצה של פקידת הקבלה מהמלון. קניון גדול עם הרבה מאוד חנויות ברמות מחירים שונות. יש גם רשתות שמוכרות בארץ (זארה, ברושקה, H&M וכד'). אפשר למצוא נעליים ובגדים בטווח רחב של מחירים. לא ממליצה לבזבז זמן על קניות ברומא אלא אם כן יש יום גשום.

למה רומא בשקיעה - כפי שכבר כתבתי בעבר, מאוד קשה להעביר תחושות לכתיבה. אבל רומא הרגישה לנו כעיר שנמצאת בשקיעה כלכלית בעיקר. או כפי שהגדיר זאת נהג המונית: "רומא יפה רק לתיירים". את העושר התרבותי, האוכל המצויין, עלות מחייה זולה, מזג האויר שהוא בדרך כלל מסביר פנים ולנו הישראלים מתווספת גם הקרבה הגאוגרפית, איש לא יוכל לקחת ממנה ולכן היא תשאר תמיד יעד מבוקש ובצדק. אבל, השרות במסעדות ובחנויות היה גרוע. ונתן את הההרגשה שלא ממש איכפת להם ממך. כאשר יוצאים לשכונות היותר מרוחקות, מרגישים שהמצב הכלכלי ממש לא טוב. פושטי יד ומקבצי נדבות אפשר לראות בכל פינה החל מאתרי התיירות המרכזיים וכלה ברכבות. ובכל זאת רומא זאת רומא, היא תמיד תשאר אחת הערים האהובות ברשימה שלי. ואם מחפשים אוורור קצר לסוף שבוע בחו"ל, רומא בהחלט לוקחת בגדול.

נעזרתם בהמלצות ספרו לי כשתחזרו.

מוזמנים להרשם לאתר שלי לקבלת עידכונים על החיים הטובים.